Ruimte voor je slogan


Kinder- en Tieneryoga

Iedere woensdagmiddag geef ik kinderyoga-les in Soesterberg. Kinderyoga is een leuke manier voor jouw kind om te (leren) ontspannen. Veel kinderen geven vaak zelf aan dat het zo druk is in hun hoofd. Daardoor voelen ze zich niet prettig en kunnen ze zich vaak niet goed concentreren op dingen die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: tijdens les op school, huiswerk, muziekles etc. Sommige kinderen krijgen door het volle hoofd zelfs hoofdpijn of gaan piekeren. Kinderyoga is een heel goede manier om het hoofd leeg te maken en tot rust te komen. Tijdens een yogales leren kinderen zich te ontspannen en is ademhaling een heel belangrijk onderdeel. De oefeningen die wij in groepsverband doen houdt de spieren ook nog eens soepel. De yogales is bijna altijd gebaseerd op een thema. Bijvoorbeeld over een land, geschiedenis of de natuur. Tijdens de les komen ook aandachtspunten aan bod zoals respect hebben voor elkaar en de natuur, omgang met elkaar, (anti)pesten, vertrouwen en dankbaarheid. Kinderen fantaseren heerlijk door het thema op te pakken en leren ook nog iets moois van de les. Kinderyoga is heel fijn voor kinderen die meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Uiteraard maken we tijdens de les veel plezier! Iedere les sluiten we ontspannen af met een visualisatieoefening. Kinderyoga-les is voor kinderen van 6 t/m 10 jaar. Naast kinderyoga geef ik ook tieneryoga-les. Deze lessen zijn identiek aan kinderyoga-les, alleen wordt de les op een wat volwassener manier gegeven. Tieneryoga is voor  kinderen van 10 t/m 14 jaar.  

 



Meditatie

Naast kinderyoga is meditatie ook een heel goed hulpmiddel om uit dat drukke hoofd te komen. Kinderen die slecht in slaap komen hebben hier ook ontzettend veel baat bij. Mediteren met jonge kinderen gaat uiteraard wel heel anders dan bij een volwassen mens. Ik doe dit met behulp van een zogenaamde geleide-meditatie. Door een mooi verhaal vertellen op de juiste toon en eventueel bijpassende muziek komt een kind vrij gemakkelijk tot rust. Elke yogales eindig ik dan ook met een (korte) geleide-meditatie voor een diepe ontspanning. Als een kind al jong leert mediteren, en er een dagelijks ritueel van maakt, wordt het net zo normaal als bijvoorbeeld tanden poetsen. Hoe fijn is het om een korte meditatie in te bouwen, zodat je binnen een paar minuten helemaal tot rust komt. Het helpt kinderen die snel overprikkeld raken heel goed maar ook kinderen die bijvoorbeeld een toets moeten maken en hier gespannen voor zijn. Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat na een (korte) meditatie een mens zich veel beter kan concentreren en ook creatiever en vindingrijker wordt. Tijdens de coachingsessies maak ik ook gebruik van visualisatie- en meditatie-oefeningen daar waar nodig is.

 

 
 
 
 
E-mailen
Bellen