Ruimte voor je slogan


Kinderyoga

Kan jouw kind wel wat meer rust gebruiken? Of wil je jouw kind leren om zichzelf rustmomentjes te geven? Dan is kinderyoga een leuke manier om te (leren) ontspannen. Veel kinderen geven vaak zelf aan dat het zo druk is in hun hoofd. Daardoor voelen ze zich niet prettig en kunnen ze zich vaak niet goed concentreren op dingen die belangrijk zijn zoals op school, huiswerk etc. Sommige kinderen krijgen zelfs hoofdpijn of hebben zorgen. Kinderyoga is een heel goede manier om het hoofd leeg te maken en tot rust te komen. Tijdens een yogales leren kinderen zich te ontspannen, zich te focussen op de ademhaling en 'uit het hoofd te komen'. De oefeningen die ze doen maakt de spieren ook nog eens soepel. De yogales is elke les weer anders door steeds een nieuw thema op te pakken. Bijvoorbeeld over een land, geschiedenis of de natuur. Tijdens de les komen ook aandachtspunten aan bod zoals respect hebben voor elkaar en de natuur, omgang met elkaar, pesten en dankbaarheid. Kinderen fantaseren heerlijk door het thema op te pakken en leren ook nog iets moois van de les. Ook is kinderyoga heel fijn voor kinderen die meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Uiteraard maken we tijdens de les veel plezier! Ik geef les aan twee verschillende leeftijdsgroepen namelijk van 6 t/m 8 jaar en 9 t/m 12 jaar. Ook gebruik ik kinderyoga-oefeningen bij het coachen van kinderen.

 



Meditatie

Naast kinderyoga is meditatie ook een heel goed hulpmiddel om uit dat drukke hoofd te komen. Kinderen die slecht in slaap komen hebben hier ook ontzettend veel baat bij. Mediteren met jonge kinderen gaat uiteraard wel heel anders dan bij een volwassen mens. Ik doe dit met een zogenaamde geleide-meditatie. Met behulp van een mooi verhaal vertellen op de juiste toon en eventueel bijpassende muziek komt een kind vrij gemakkelijk tot rust. Elke yogales eindig ik dan ook met een (korte) geleide-meditatie voor een diepe ontspanning. Als een kind al jong leert mediteren, en er een dagelijks ritueel van maakt, wordt het net zo normaal als bijvoorbeeld tanden poetsen. Hoe fijn is het om een korte meditatie in te bouwen, zodat je binnen een paar minuten helemaal tot rust komt. Het helpt kinderen die snel overprikkeld raken heel goed maar ook kinderen die bijvoorbeeld een toets moeten maken en hier gespannen voor zijn. Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat na een (korte) meditatie een mens zich veel beter kan concentreren, creatiever en vindingrijker wordt. Tijdens de coachingsessies maak ik ook gebruik van visualisatie- en meditatie-oefeningen daar waar nodig is.

 

 
 
 
 
E-mailen
Bellen